צרו קשר:
טל: 077-7990989
מייל: [email protected]

ליווי מקיף, מקצועי ומסור
יד ביד – כל הדרך

למה כל נגן חייב (אבל חייב!) לנגן עם נגנים אחרים

במאמר זה ננסה להסביר את החשיבות העצומה עבור כל נגן, לנגן עם אחרים.

קשה למצוא את המילים שיתארו עד כמה נגינה בהרכב מוסיקלי תתרום לנגן גם מבחינה מקצועית וגם מבחינה אישית, ללא קשר לגיל ולניסיון שלו (אם כי דרושה יכולת מינימילית כדי לנגן עם אחרים)

ראשית, נבהיר שתי נקודות עיקריות שכל נגן נגן מנוסה יודע, אך מי שאינו נגן מנוסה סביר להניח שלא מודע אליהן:

לנגן עם נגנים נוספים
  1. ב"חיים האמיתיים", כל נגן (בכל כלי נגינה) מנגן גם עם אחרים. במציאות, הנגן לא רק יושב לבד עם כלי הנגינה, אלא יוצר קשרים עם נגנים אחרים, מנגן איתם ומאלתר, יש להם שפה משותפת, מודעות זה לזה ויכולת לנגן בהרמוניה. כך אפשר באמת להנות מכלי הנגינה ולעשות איתו את מה שהוא נועד לעשות (לנגן עם עוד כלים). זאת עובדה ידועה לכל נגן רציני וכמובן שההנאה מנגינה בהרכב היא גדולה פי כמה מנגינה לבד וזו חוויה שונה לחלוטין.
  2. לנגן לבד ולנגן ביחד עם אחרים הם שני דברים שונים כמעט לחלוטין, אשר דורשים כישורים שונים, יכולות שונות וחשיבה שונה. גם אם גיטריסט מנגן נהדר לבד בבית, זה לא אומר שיש לו את היכולת להשתלב בלהקה ולנגן עם נגנים נוספים. הכישורים שהוא רוכש מתרגול לבד בבית הם מאוד ספציפיים (וחיוניים), אך אינם מספיקים כדי לאפשר לו לנגן בהרכב.
    אפשר לנסות להקביל את הנושא לכדורגלן, שכל חייו מתאמן לבד. איך הוא ישתלב כשיתחיל לשחק בקבוצה? האם הוא יהיה מודע לשחקנים האחרים? האם ידע לשתף פעולה בעבודת צוות? האם תהיה לו שפה משותפת עם שאר השחקנים?

נגינה בהרכב מוסיקלי (אנסמבל\להקה) היא חלק חיוני ביותר ובלתי נפרד מתהליך הלמידה וההתפתחות של כל נגן ללא קשר לגילו. זה נכון שבשביל להצליח לנגן עם אחרים צריך קודם כל לדעת לנגן לבד ברמה בסיסית, אך הרמה הבסיסית הזו היא לא גבוהה כפי שאנשים נוטים לחשוב. מומלץ מאוד לשלב נגינה עם נגנים אחרים כמה שיותר מוקדם.

כפי שציינתי, כל נגן מנוסה יודע את זה, אך מי שאינו נגן מנוסה לרוב אינו מודע לזה.

אז מה זה אומר לנגן עם אחרים?

כל נגינה עם עוד נגנים\זמרים היא יעילה ומשפרת את הכישורים.
נגינה בגיטרה למשל עם זמר נוסף היא התחלה טובה.

נגינה בגיטרה עם עוד גיטריסט, גיטרה בס, קלידים, תופים וזמר היא כבר הרבה יותר טובה (ומאתגרת).

מה זה אומר לנגן עם אחרים

נגנים לא מנוסים שמנסים לנגן יחד ללא הכוונה מקצועית הם…. איך נאמר…  לא נשמעים כל כך טוב…    לכן עדיף להשתלב בנגינה עם נגנים מנוסים יותר או בהדרכת איש מקצוע מנוסה.

שאלה: "אתה אומר לנגן בהרכב מוסיקלי זה חשוב לכל נגן, אבל אם זה ככה, איך זה שלא שמעתי על זה עד עכשיו? איך זה שעדיין נהוג ללמוד לנגן רק לבד ולא ביחד?"

קודם כל כפי שכתבתי קודם, אם אתה לא נגן סביר שאתה לא מודע לזה. אם אתה נגן אני מניח שאתה מסכים עם מה שנכתב.
הסיבה שעדיין נהוג שמורה פרטי מלמד את התלמיד בשיעור אחד על אחד (או בשיעור קבוצתי) ולא מלמד אותו לנגן בלהקה היא בגלל שלרוב המורים אין את היכולת לחבר תלמידים ללהקה. בשביל נגנים שונים שינגנו ביחד, צריך קודם כל להכיר הרבה נגנים בכלים שונים וגילאים שונים שאפשר יהיה לנסות לחבר ביניהם, וזאת רק הסיבה הפחות גדולה. כדי לחבר נגנים שונים לנגן ביחד צריך לספק להם מקום מתאים, עם כלים שונים (תופים, גיטרות, מגברים, מיקסר, מערכת הגברה וכו') ואקוסטיקה מתאימה, וצריך ניסיון בהדרכת הרכבים מוסיקליים. לרוב המוחלט של המורים לנגינה פשוט אין את הכלים לספק את זה לתלמידים שלהם.

לעומת זאת, כל מוסד ללימודי מוסיקה המכבד את עצמו (אקדמיה, קונסרבטוריון וכו') מקפיד לשלב כחלק מתכנית הלימוד נגינה באנסמבל (הרכב מוסיקלי), כי גם שם מבינים שלא יכול להיות שיכשירו תלמיד\סטודנט להיות נגן, זמר או מוסיקאי מבלי לאפשר לו ללמוד ולנגן בהרכב מוסיקלי. זהו חלק הכרחי ואף קריטי בלמידה ובהבנת המהות של המוסיקה.

מה נגינה בהלקה בעצם נותנת לנגן שהוא לא יכול לקבל מנגינה לבד אתם שואלים ? שאלה מצויינת !

  1. פיתוח יכולת ההקשבה. אין לזלזל או להמעיט ביכולת להקשיב בריכוז לשאר הכלים וכך ללמוד להשתלב. יכולת ההקשבה תורמת גם ברמה האישית לרמת המודעות ולכישורי הקשב והריכוז.
  2. היכולת להשתלב. מתי לנגן חזק\חלש, להתאים את הנגינה לצורך, לבנות תפקיד מוסיקלי ולהשתלב בצורה הרמונית שתשרת את השיר. היכולת להשתלב בנגינה בלהקה לא מאוד שונה מהיכולת להשתלב חברתית. היא דורשת הקשבה, מודעות, רגישות, ראיית והבנת התמונה המלאה, תקשורת ושיתוף פעולה. זהו תהליך מרתק מנקודת מבטו של הנגן.
  3. היכרות עם כלי נגינה שונים, יכולותיהם והשתלבות הרמונית איתם.
  4. יצירת שיח ושפה משותפת עם מוסיקאים.
  5. שיפור היצירתיות, השראה ולמידה מאחרים.
  6. שיפור הביטחון העצמי ביכולות של הנגן ובנגינה מול ועם אנשים אחרים.
  7. הנגינה בלהקה מאוד (מאוד) מדרבנת לנגן יותר ולהשקיע יותר. אין ספק שנגנים שמנגנים בלהקה מתקדמים מהר יותר ומנגנים טוב יותר מכאלה שרק מנגנים לבד.
  8. כיף והנאה שאין להם תחליף – אחרון אבל לא פחות חשוב הוא ההנאה הגדולה שהינה חלק מנגינה בהרכב. לא סתם כל נגן שעשה זאת לפחות פעם אחת ישאף תמיד לעשות את זה עוד ועוד. כל נגן שחווה זאת מבין למה אני מתכוון. לצערי, מי שלא מנגן לא יבין זאת לעולם..
פיתוח יכולת הקשבה בעזרת נגינה
שיפור היצרתיות

אם נסכם את הנקודות העיקריות:

  • במציאות, כל נגן צריך לדעת לנגן עם אחרים. הכישורים הנדרשים לכך הם שונים מאוד מאלה הנדרשים לנגינה לבד.
  • מומלץ לנגן עם כמה שיותר נגנים\כלים שונים, ואם אפשר רצוי בליווי הכוונה מקצועית.
  • כל מוסד רציני ללימודי מוסיקה מספק הכשרה זו כחלק מתכנית הלימוד. למורים פרטיים לעומת זאת, אין את הכלים לאפשר ללמוד ולנגן בהרכב מוסיקלי.
  • התועלת לנגן מנגינה עם אחרים היא עצומה ! אתם חייבים את זה לעצמכם.
להשתלב בלהקה

אצלנו במטמון מוסיקה תוכלו להשתלב בלהקה בהתאם לגילכם, לרמתכם ולסגנון המוסיקלי. המפגשים מתקיימים בסטודיו אקוסטי מאובזר ומקצועי, באווירה לימודית ומהנה ובהדרכה מקצועית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *